舞台の効果音

演劇、ドラマ、映画、効果音、音効、サントラ、サウンドトラック、 プレゼン、劇、学校祭、音楽、BGM、SE、音、曲、学芸会、学園祭、発表会など ドラマについてや場面に応じた音楽などの話題を中心としたブログです。

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『ウォンテッド』(Wanted)のDVDが、最近リリースされたので、
遅ればせながら今回はこの話題でいきましょうか。
wanted 2
昨年の映画公開段階では、アクションというより血なまぐさい映画であり、
コアなファンが喜ぶ作品だとかというようなレビューも多く、
結局、観ていなかった。
けれども、
アンジェリーナ・ジョリーが魅力的なのは予想どおりにしても、
それにもまして、
作品全体が、どうしてどうして結構いい仕上がりじゃないですか。
ちょっと驚きです。
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ウェスリー(ジェームズ・マカヴォイ)は、顧客管理担当のダメダメなビジネスマン。
変化のない仕事に行き詰まり、しかも日々、上司からはいびられ罵られている。
恋人と同棲してはいるものの、同僚に寝取られ、嘲られ続けている毎日。
何に対しても、まったくやる気も起きず、ひたすら無駄な人生を生きている。
ついつい口から出てしまう言葉、「すいません…」
惨めな人生…、不運?
彼に足りないもの、それは人生の不運に耐え抜くための“何か”だった。
だが、謎の女・フォックス(アンジェリーナ・ジョリー)が現れた日を境に、
彼を取り巻く環境が一変。話によれば、ウェスリーが、アキレスの時代以来、
神に代わり「運命の意思(will of the Fates)」を実践してきた、
秘密の暗殺者組織の暗殺者の血を引いているという…。
ウェスリーは、堕落、私欲、裏切りが渦巻く世界で
戦い抜くだけの潜在的超能力を覚醒しなくてはならない。
wanted 5
ダメ男がヒーローになるっていうパターンは古今東西よくあるけれど、
今回の主人公ウェスリー(ジェームズ・マカヴォイ)の
小心者かつ無目的で鬱々とした人生と
それに対比されるその後の変貌ぶりが丁寧に描かれていて心地よい。
『スパイダーマン』にしても、その物語の本質は似たようなものだが、
こちらの方が、鬱屈した部分をきちんと表現できている分、
単純で偽善的な正義のヒーローになることもない。
などと思いながら、
英語版のウィキペディアを読んでいたら、
このグラフィックノベルの原作者であるマーク・ミラーは、
映画化される際、脚本の第1稿を読んで難色をしめしていたらしい。

その理由はこんな感じ…。
I wanted the film to basically be the opposite of the Spider-Man movie,
the idea of someone getting powers and realizing they can do what they want,
then choosing the dark path. The script  I read was just too tame.
It just seemed a little bit Americanized. But Timur came in
with his Eastern European madness, and he really made it nasty.
He went closer to the spirit of the book.
要するに、原作者も『スパイダーマン』とは、真逆の雰囲気で行きたかったみたいだ。
wanted 4

そんな意向を監督のティムール・ベクマンベトフは見事に実現した。
独創的で危険な魅力に満ちたカーチェイス、
CGを駆使した物理法則の限界に挑戦するアクションシーン、
おまけに、アンジェリーナ・ジョリーの全身タトゥーの披露シーンなどなど
とまぁ、アクション映画に必要なサービスは満点だ。
しかも、主演のジェームズ・マカヴォイが予想以上に演技も上手いし、
この作品の撮影のためにかなりの肉体改造もやり抜いたようだ。
話によると、かなりのアクション系のトレーニングも
ついでにやりこなしてきている人物らしい。
したがってそんな彼だから、
サエない平凡な羊のような男が、
しだいに自信に満ちた危険な暗殺者に成長?していくのも、
妙にリアリティーがある。
wanted 6
特に、暗殺者として鍛えられていくシーンの中で、
主人公のウェスリーが、
ひたすら殴られながら、「なぜお前はここに来た?」と
何度も問われ続ける場面がある。
ボロボロに殴られて、
正直に「最低の人生だったから…」と答えても、
どうも正解ではないらしくさらにめちゃくちゃに殴られる。
何をどう言っても殴られる。
最後の最後に、彼の口からこぼれた言葉は、

「自分が誰なのかがわからないから」

こういうのって、いいですね。
別にMっ気があるわけではなく、
殴られるうちにその人間の人生で培ってきてしまった虚飾が
思いっきり剥ぎ取られていくのがいい。
まるで禅寺の修行みたいだ。
アクションシーンがどうとかというよりも、
自分の人生をきちんと歩んでいない世のほとんどの人々に向けて
強烈なメッセージが込められているのがこの作品だ。
wanted 10
すべての物語が終わった時、
ラストシーンで、
"This is me taking back control of my life. What the fuck have you done lately?"
と、ウェスリーが観客に問いかける。

直訳すれば、
「僕は自分自身の生き方を取り戻した。ところで、君は、最近どんなことした?」
というところだろうか。

これにはやられた。


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wanted 3
A young man named Wesley Gibson works at a dead-end desk job with an overbearing boss, takes anti-anxiety medication for panic attacks, and has a live-in girlfriend who cheats on him with his best friend. During one of his trips to the pharmacy, Gibson is told by a mysterious woman named Fox that his father was a recently murdered assassin, and the killer, Cross, is behind him. Cross and Fox engage in a shoot-out followed by a car chase in the streets of Chicago. Fox brings Gibson to the headquarters of The Fraternity, a thousand-year-old secret society of assassins. The group's leader, Sloan, explains that Gibson's panic attacks are actually the untrained expression of a rare superhuman ability; when stressed he has drastically increased heart rate and adrenaline levels that result in bursts of superhuman strength, speed and reflexes. The Fraternity can teach him to control this ability, so Gibson can follow in his father's footsteps as an assassin, beginning by inheriting his fortune. Gibson is initially reluctant and returns to work, only to finally snap when discovering his online bank account balance is over 3 million dollars. He tells off his boss in front of the entire office and on his way out, hits his "friend" in the face with his keyboard. Fox is waiting outside to take him back to the Fraternity headquarters - an unassuming textile mill.
wanted 9
Gibson is then subjected to brutal training; among other forms of combat, he learns to curve bullets fired from smoothbore firearms around objects. Afterward, Gibson is shown the Loom of Fate, a loom that gives the names of the targets through binary code hidden in weaving errors of the fabric. Those the loom identifies are apparently destined to cause tragedy in the future; but only Sloan sees and interprets the names that "Fate" wants to kill. Gibson is initially reluctant about killing people. Then Fox reveals that in her childhood, a hired killer burned her father alive in front of her—and said hitman was supposed to be killed by the Fraternity. She considers that preventing such tragedy is now her mission.
wanted 11
After several routine missions and a chance meeting with Cross, in which Cross shoots him in the arm with a deliberately traceable bullet, Gibson becomes impatient and demands to be allowed to avenge his father. Sloan grants his wish, saying that Cross's name had come up on the loom, but then secretly gives Fox a mission to kill Gibson, saying that Gibson's name had come up as well. Analyzing the bullet that hit Gibson, it is discovered that the manufacturer was Pekwarsky, a bullet-maker that lives in eastern Moravia. Gibson and Fox travel there and capture Pekwarsky, who arranges a meeting with Cross. Gibson faces Cross alone on a moving train. Fox steals a car and crashes it into the train, eventually causing a derailment when the train reaches a bridge over a deep ravine. After Cross saves Gibson’s life by preventing him from falling into the ravine, he is shot by Gibson. Before dying, Cross reveals that he is Gibson's real father. Fox confirms the truth and explains that Gibson was recruited because he was the only person that Cross wouldn't kill. Fox then reveals the kill order on Gibson and raises her gun, but Gibson escapes by shooting out the glass underneath him and plunging into the river below.
wanted 7
Gibson is retrieved by Pekwarsky, who takes him to his father's apartment, located across the street from Gibson's old home—Cross was "only a camera-click away", as Pekwarsky states showing the photos Cross kept of Gibson since childhood. Pekwarsky explains that Sloan started manufacturing targets for profit after discovering that he was targeted by the Loom of Fate, and didn't tell the Fraternity members that they were now nothing more than paid killers. Cross discovered the truth and went rogue, and started killing Fraternity members to keep them away from his son. Pekwarsky departs stating that Gibson's father wished him a life free of violence. Gibson, however, decides to take out Sloan after discovering a secret room containing all of his father's weapons and maps. Upon entering Sloan's office after killing nearly every Fraternity member, he reveals Sloan's deception to the master assassins present in the room. Sloan then states that all of their names had come up in the weaving, and that he had merely acted to protect them. Were they to follow the code, every one of them should kill themselves on the spot. Otherwise, they should kill Gibson. Fox, who believes in the code more than anyone due to her own experience, turns on her fellow assassins, and "curves" a bullet that kills every Fraternity member in the room, including herself, but not Gibson. Sloan manages to escape.
wanted 12
Gibson, penniless once again, does not know what to do with himself. While Gibson provides a voice-over, the audience sees a man sitting in front of a computer much like Gibson did at the beginning of the film. Sloan appears and points a gun at back of the man's head. At that moment, the man turns around and is revealed to be a decoy. Sloan is then killed by Gibson using a long-distance untraceable bullet. Similar to the comic, the film ends as Gibson turns to the camera and breaks the fourth wall, saying, "This is me taking back control of my life. What the fuck have you done lately?"

wanted 13


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